Friday, November 17, 2023

DUNIA BUKU

 Dunia Buku 10

Pemikiran Zainol ldris

 dalam novel PULAU KASIH 

 





 Oleh: Afif Zulhusni

 

Pulau Kasih sebuah novel yang menyingkap perjalanan panjang sebuah kehidupan menerusi watak Leh, Bibah dan juga Setopa. Pengarang bakal membawa kita menelusuri serta menghayati kehidupan anak muda yang terperangkap dalam arena percintaan. Walau bagaimanapun, cinta yang digarap oleh Zainol ldris bukanlah cinta yang nihil semata-mata. Cinta ini sudah tentu dihiaskan pula dengan keindahan latar yang terpamer melalui beberapa gugusan pulau, tatkala meletuskan permainan emosi yang mengasyikkan.

         Sekiranya kita meneliti makna pemikiran yang dikemukakan oleh Mohd Yusof Hassan  dalam Pemikiran Global Sasterawan Negara Shahnon Ahmad,  pemikiran  merupakan kegiatan daripada proses aktiviti akal atau otak sebagai organ penting bagi diri setiap manusia,  Berbeza daripada haiwan, Tuhan telah menctptakan akal kepada manusia untuk menyelesaikan segala permasalahan kehidupan daripada sebesar-besar perkara sehingga sekecil-kecil perkara. Oleh yang demikian, pemikiran berunsurkan positif yang lahir daripada akal manusia mampu memberikan nilai tambah kepada manusia lain.

         Perkara ini secara tidak langsung berkait rapat dengan pemikiran seseorang pengarang dalam menghasilkan sesebuah karya, khususnya kepada masyarakat. Sebagai seorang pengarang, mereka bukan sahaja perlu memanfaatkan pemikiran yang dikurniakan oleh Tuhan semata-mata dalam berkreatif, malah pengarang juga seharusnya mengubah pemikiran khalayak pembaca ke arah yang lebih dinamik' Hal ini dapat diperhatikan menerusi sebuah novel yang berjudul Pulau Kasih nukilan Zainol ldris,  terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka,(2022).

          Melalui pemikiran yang terkandung dalam karya ini, penulis akan memperincikan kepada empat pemikiran iaitu kerohanian, kebitaraan, kesaintifikan dan kekreatifan. Keempat-empat pemikiran ini merupakan intipati yang termuat menerusi teori Sistem Pemikiran Bersepadu 4K (SPB4K) oleh Mohd. Yusof Hasan'

         Apabila menyentuh perihal pemikiran kerohanian, perkara ini sudah tentu berhubung soal keimanan bahkan keagamaan dalam kehidupan. Seorang pengarang seharusnya menyuntik pemikiran kerohanian dalam sesebuah karya sastera bagi membuktikan aspek kepengarangannya tidak terlepas daripada landasan agama. Bagi pengarang yang beragama lslam, isu-isu keagamaan sewajarnya diselit bagi memperoleh nilai dan pengetahuan kepada khalayak Pembaca.

         Zainol ldris menerapkan pemikiran kerohanian menerusi isu anak susuan melalui novel Pulau Kasih. Pengarang membangkitkan isu ini setelah watak Sidah menghalang anaknya, Leh mengahwini Bibah. Hal ini berikutan Sidah dikatakan telah menyusukan Bibah sewaktu ibunya, Mak Tuan ditimpa demam malaria. Disebabkan peristiwa ini, mereka terpaksa menjemput imam Masjid Pulau Lada ke rumah Tuan Soh, iaitu ayah kepada Bibah untuk menyelesaikan konflik tersebut.

         Setelah mendengar penjelasan daripada Sidah, pengarang telah menggerakkan watak imam, iantas mengemukakan tiga syarat perihal anak susuan berpandukan mazhab Syafii dan hadis Nabi Muhammad SAW. lmam telah memberikan kata putus dengan menyatakan bahawa bibah bukanlah anak susuan  dan bukan saudara susuan kepada Leh.  Hal ini dapat diperhatikan kepada petikan berikut:

         “Berdasarkan keterangan saksi dan dalil daripada Hadis nabi SAW, kesimpulannya ialah Habibah tidak cukup syarat untuk dianggap anak susuan kepada Kak Sidah atau boleh dianggap saudara susuan kepada solehuddin, anak Kak sidah” putus Imam sambil tersenyum.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     (hlm.222:2022)

         Pada masa yang sama, pengarang turut membawa pemikiran kerohanian dalam watak Leh. Sebagai lelaki yang taat pada syariat Islam, Leh sudah semestinya  menjaga batas pergaulan dengan dengan rakan perempuan. Hal ini dikatakan demikian kerana sewaktu Bibah mengetehuai keputusan peperiksaan, gadis itu sungguh gembira  lantas mahu memeluk Leh. Walau bagaimanapun, Leh menidakkan perbuatan tersebut:

 “Bibah berhentikan pergerakannya secara automatis sambil tersipu, apabila Leh menghantar isyarat ‘jangan’ dengan jarinya”

         Selain itu, pemikiran kebitaraan meliputi proses kepintaran otak atau akal fikiran manusia. Allah SWT telah mencipta manusia di atas muka bumi ini dengan akal fikiran untuk berfikir secara bijaksana, cemerlang dan pintar. Jika diperhatikan dalam sesebuah karya pula, pengarang bertugas untuk menggerakakn watak-watak yang disulami dengan kepintaran.

         Menurusi watak seekor beruk bernama Aguk, Zainol Idris menyerapkan pemikiran kebitaraan. Beruk kepunyaan Leh ini akan menurunkan beratus-ratus biji buah kelapa dalam masa sehari. Aguk juga dikatakan telah diajar oleh pemilik asalnya, Pok Nik menggunakan bahasa arahan

 

“Pk Nik melatih Aguk dengan bahasa arahan tertentu seperti “Eh, ambil” bermakna petik, “tak”(jangan), “Esy,atas”(petik kelapa muda), “Bah, bah” (panjat/turun). Kata Pok Nik, beruk keliru jika terrlalu banyak arahan diberikan”

                                                                                          (Zainol Idris,hlm 10:2022)

         Watak Leh dan Bibah juga antara watak yang mempunyai pemikiran kebitaraan yang tinggi. Walaupun Leh dan Bibah terpaksa menempuh gelora laut untuk sampai ke sekolah, mereka tetap mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Tambahan pula Leh dan Bibah turut berjaya mnyambung pengajian di Univrsiti Utara Semenanjung (UUS).

 Mereka mengikuti Pengajian Asas Pengurusan UUS, lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM, sebelum melayakan menjejakkan diri menjejaki tahun pertama pengajian ijazah”

                                                                                           (Zainol Idris,hlm.130: 2022)

         Seterusnya pemikiran logik, atau pemikiran kesaintifikan ini adalah sejenis pemikiran yang tercetus daripada hemisfera otak kiri atau HOKI. Pemikiran ini dikenali sebagai sebuah pemikiran yang boleh disifatkan sebagai pemikiran yang logik, suatu yang merangkumi bekenaan saintifik. Oleh itu pengarang yang bermutu seharusnya bijak mengetengahkan latar dan suasana dalam karya yang mampu menggugah emosi pembaca.

         Menyingkap novel Pulau Kasih, Zainol Idris telah mengadunkan beberapa latar yang berkaitan dengan pulau. Terdapat juga tiga buah  pulau yang menjadi latar utama dalam karya ini, iaitu Pulau Lada, Pulau Dayang serta Pulau Seri Negeri, Jarak antara Pulau Lada dan Pulau Dayang hanya dihubungkan dengan sebuah jambatan gantung' Pengarang turut menukilkan beberapa buah tempat bagi tambatan bot penambang ataupun bagan pangkalan melalui novel ini. Antaranya, Bagan Lebai Man, Bagan Syarip Tekong, Bagan Hujung Padang dan Pangkalan Koperasi Nelayan.

         Meneliti keberadaan di Pulau Lada, pulau ini menjadi tempat lahir dan membesarnya Leh dan Bibah. Di pulau ini, terdapat sebuah gudang kelapa milik bapa Bibah, Tuan Soh. Selain itu, watak Pak Mid yang digelar Raja Serama dan Mak Wok yang berasal dari negeri Kelantan turut bermastautin di Pulau Lada, membuka kedai makan di Bagan Lebai Man.

         Pulau Dayang merupakan tempat tinggal Setopa sekeluarga. Bapa Setopa, Syarip Tekong telah membuka gudang memproses ikan bilis di Bagan Syarip Tekong. Pulau Dayang ini mempunyai Pangkalan Hujung Pandang, bahkan mempunyai sebuah tasik di tenggara pulau, iaitu Tasik Mambang Sari'

      Menelusuri latar Pulau Seri Negeri, pulau ini merupakan sebuah tempat pelancongan yang dikatakan kawasan bebas cukai. Di pulau ini, terdapat replika seekor burung gergasi yang meniadi tarikan pelancong. Watak Leh dan Bibah yang bersekolah di Pulau Seri Negeri dengan berulang alik menaiki bot tambang. Sebaliknya, setelah tamat pengajian Setopa membuka pejabat pemasaran yang berteraskan ikan bilis, hasil laut dan juga pertanian untuk pelancong.

Akhir sekali, pemikiran kekreatifan yang merangkumi unsur kreatif, inovatif, rekaan, ciptaan, subjektif dan keindahan. Setiap manusia sudah semestlnya mampu berfikir secara kreatif dan inovatif , khususnya ketika berhadapan dengan permasalahan. Rentetan itu, seseorang pengarang yang berfikiran kreatif sudah tentu akan melihat dari aspek gaya bahasa, plot, aliran, estetika dan imaginasi dalam sesebuan Karya.

          Menerusi novel Pulau Kasih nukilan Zainol ldris' pengarang telah membawa khalayak pembaca untuk terjun bersama-sama dalam karyanya, di samping menguliti keindahan latar serta emosi watak, Penulis mendapati bahawa pengarang telah memanfaatkan Pulau Langkawi sebagai latar penting untuK menghasilkan novel ini. Melalui novel ini, pengarang menggunakan nama baharu merujuk pada latar di sekitar Pulau Langkawi.

         Sebagai contoh, Pulau Seri Negeri (Pula Langkawi), Pulau Dayang (Pulau Dayang Bunting) dan Pulau Lada (Pulau Tuba). Pada masa yang sama; pengarang turut menyelitkan info tentang fenomena Soltis Selatan dan Soltis Utara, bahkan menerangkan juga mitos yang berlaku di Tasik Mambang Sari @ Dayang Bunting).

         Pemikiran kekreatifan Zainol ldris turut dikembangkan lagi dengan permainan simbol menerusi watak dan peristiwa yang berlaku. Pengarang telah menyelitkan simbol bangau dan kerbau, ayam jaguh memikat ayam betina, burung gagak dan kucing betina

         Merungkai simbol bangau, puyuh dan kerbau, pengarang  cuba mengaitkan cinta Leh dan Bibah berlaku antara dua darjat. Bagi ayam jaguh dan ayam Jantan perkara ini memberikan makna bahawa Setopa sedang berusaha mendapatkan Bibah. Seterusnya pengarang menggarap imeij burung gagak, iaitu melambangkan nasib malang kelak mendatangi Leh. Sebaliknya, kucing betina, Cik Putih yang dibawa masuk ke dalam rumah memberikan simbol kepada Sidah.

 Sidah faham sangat kelakuan si manja itu, mesti sedang lapar. Cik Putih yang berguling-guling itu dicempungn lalu dibawa menuju ke rumah Jendela-jendela juga masih belum ditutup. Sekawan gagak terbang rendah, riuh rendah seperti sedang bersorak-sorakan menuju ke selatan. Senja semakin rendah untuk berlabuh. Leh masih belum nampak kelibatnya

                                                                                                (Zainol ldris, hlm.109:20220

         Secara keseluruhannya, novel Pulau Kasih karya Zainol ldris sememangnya sarat dengan nilai dan pengetahuan yang mampu mencorak kehidupan masyarakat. Tidak dapat disangkal lagi gaya pemikiran Zainol ldris telah pun menepati keempat-empat elemen pemikiran yang terkanung l menerusi teori Sistem Pemikiran Bersepadu (SP84K) garapan Mohd. Yusof Hasan.

         Tuntasnya, novel Pulau Kasih ini merupakan satu daripada novel yang seharusnya diangkat kepada masyarakat tanpa mengira umur, bangsa dan agama. Novel ini bukan sahaia mengangkat tema percinta antara dua darjat semata-mata, walhal cinta yang digarap oleh Zainol ldris melepasi tembok sempadan cinta yang sebenar. Zainol ldris telah membawa pembaca mencintai masyarakat, alam  dan juga Tuhan.

 (majalah Tunas Cipta, DBP, Bil 7/2023)


No comments:

  DUNIA BUKU 15 CITRA BUDAYA DAN ORANG TUA   DALAM KUMPULAN CERPEN SEKALI AIR BAH  Oleh  Sohaimi Abdul Aziz  * (Pusat Pengajian Ilmu Keman...