Sunday, November 19, 2023

DUNIA BUKU 11

 

 Citra Wanita  Yang Terpenjara Dalam

MARIA PEREMPUAN ESTET

 Oleh:

Samsudin Ahmad

 





Feminisme merupakan aliran falsafah yang memperjuangan hak dan kedudukan wanita dalam masyarakat, khususnya wanita di Eropah pada abad ke 18. Diskriminasi terhadap wanita dalam masyarakat Eropah terjadi kerana struktur masyarakat itu sendiri, khususnya berkaitan dengan institusi gereja.

     Apabila wujudnya golongan penulis wanita yang membawa dan membicarakan permasalahan mereka sendiri, maka lahirlah aliran kritikan ginokritik mengambil empat modul utama dalam menganalisis karya, iaitu:

             ·         Waita dan biologi wanita

·         Wanita dan bahasa

·         Wanita dan psikologi

·         Wanita dan budaya

         Namun begitu terdapat kelompangan kosong dalam modul ini dari sisi pandangan agama Islam. Ulama tersohor, Yusof Al-Qardawi telah menambah peranan wanita sebagai:

·         Wanita sebagai insan

·         Wanita sebagai perempuan

·         W anita sebagai ibu

·         Wanita sebagai anak

·         Wanita sebagai isteri

·         Wanita sebagai anggota masyarakat

          Gabungan pandangan ini telah melahirkan kritikan Feminisme Talbiah yang berteraskan pada keyakinan tauhid dan keesaan Allah SWT.

          Feminisme di Alam Melayu

          Perkataan'talbiah' bermakna menyerahkan diri kepada Allah SWT. Wanita Melayu Islam seperti yang tergambar dalam kesusasteraan Melayu klasik ialah perempuan yang dipandang mulia. Hal ini kerana tingkah laku mereka yang sopan, memiliki peribadi yang terpuji, dan berwajah ayu atau anggun. Mereka bertutur dengan santun dan lemah lembut, serta menjaga kehormatan diri. Walau bagaimanapun, akibat daripada pemikiran feudalisme, mereka agak ketinggalan dalam aspek pendidikan dan sosial.

         Persoalan diskriminasi terhadap perempuan ini telah diangkat dalam novel sebelum perang seperti Hikayat Faridah Hanum (1925) oleh Syed Syeikh al-Hadi, Iakah Salmah? (t920-an) oleh Ahmad Rashid Talu, Melur Kuala Lumpur (1930) oleh Harun Aminurrashid, dan Gadis Hulu Muar (1941) oleh Abdullah Sidek. pada era pascamerdeka, lahirlah golongan penulis wanita yang memperkatakan persoalan diri mereka dari sudut pandang mereka sendiri, seperti yang terdapat dalam novel Badai Semalam (1968) oleh Khadijah Hashim, Ombak Bukan Biru (1977) oleh Fatimah Busu, Sebelum Berhujungnya Musim Bunga (1972) dan Pesisir Hitam (1985) oleh Zaharah Nawawi. Penulis wanita seterusnya seperti Aminah Mokhtar, Mawar Safei, Nisah Haron, dan Siti Jasmina Ibrahim (sekadar menyebut beberapa nama) turut memperkatakan hal yang sama.

          Feminisme Talbiah

         Perkataan'talbiah' membawa maksud menyerahkan diri kepada Allah SWT secara tidak berbelah bagi. Firman Allah SWT:

Sesungguhnya solatku, ibadahku dan matiku hanya untuk Allah. Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagiNya dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang pertama ang menyerahkan diri (kepada Allah)

      Menurut S. Othman Kelantan (1992). Prinsip utama yang ditekankan dalam ajaran Islam ialah akidah. Akidah paling utama ialah tauhid, mengesakan Allah SWT. Tauhid mampu membawa pemikiran umat ke arah kemajuan  kerana terhapus daripada khuraf'at dan tahayul. Oleh itu talbiah membawa pengertian bahawa orang Islam yang beriman mestilah berikrar dan berpegang kepada ajaran tauhid demi meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT.

       Konsep kritikan Feminisme Talbiah dibina untuk  menganalisis keperibadian wanita Islanm dengan bertunjangkan al-Quran, sunah dan pendapat para ulama. Percantuman kritikan ginokritik Elaine Showalter dan pandangan ulama Islam Yusui al-Qardawi terhadap tanggungjawab wanita Islam telah mencetuskan Feminisme Talbiah.

         Pandangan ginokritik melahirkan aspek luaran yang terdiri daripada tiga elemen, iaitu personiliti, ketakwaan dan budaya. Aspek ini dapat dilihat kerana penempelaan pada perbuatan, kelakuan dan bentuk fizikal watak. Manakala aspek dalaman terdiri daripada dua elemen utama, iaitu psikologi dan kerohanian.

          Latar Belakang Pengarang

      Novel Maria: Perempuan Estet karva Zainol Idris diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada tahun 2021. Zainol mula menulis sejak tahun 1980 dalam semua genre kesusasteraan termasuklah cerpen, novel, sajak, dan skrip drama televisyen. Antara karya beliau termasuk kumpulan cerpen Sekali Air Bah (ITBM, 2015), antologi cerpen bersama Jelapang 2 (Teks Publishing, 1983), Pulangnya Pemuja Ombak (DBP, 1985), Tafakur (DBP 2011;' Rusuh di Hati Putih (UUM Press, 2016), dan Sang Pencinta (Asasi, 2018). Dalam genre novel, beliau menghasilkan Siluet (ASASI, 2015) dan Maria: Perempuan Estet (DBP, 2021).

      Zainol Idris juga pernah memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) /2012 melalui cerpen "Dendam Apai" dalam Dewan Sastera februari 2012 dan HSPM/ 20I3 dengan  cerpen "Gadung" dalam Dewan Sastera Februari 2013. Selain itu, beliau juga meraih hadiah Penulisan Cerpen Berunsur Islam 1985,  Adaptasi Cerpen ke Drama Televisyen, Hadiah Karyawan Darul Aman 1996/1997, dan dalam genre puisi beliau memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan HSKU melalui sajak Di Lengkung Langit Biru(2015) dan “Lelaki Yang Keciciran Lidah (2017) Novel Maria:Perempuan Estet memenangi Anugerah Sastera Darul Aman (ASDA) 2022 katergori Novel Dewasa terbaik. Cerpen Babi Hutan (DS/Jan 2015) ASDA, kategori Cerpen Terbaik.

       Personaliti Maria

      Watak utama dalam novel Maria: perempuan Estet  ialah Maryam yang merupakan seorang wanita kampung yang tinggal di ladang getah. Ayahnya, Haji Adam mendapat pendidikan agama melalui madrasah dan juga pengajian pondok. Maryam bersekolah sehingga darjah enam Sekolah Melayu sahaja, namun dia merupakan seorang pelajar yang cerdas kerana minatnya yang suka membaca. Maryam ditawarkan untuk melanjutkan pendidikan di Malay Women Training Collage (Maktab perguruan Perempuan Melayu) di Durian Daun, Melaka. Namun begitu, kerana.hasrat ayahnya hendak berbesan dengan , sahabatnya yang sama_sama menuntut di sekolah pondok dahulu, maka dia diberhentikan daripada melanjutkan pelajaran. Selepas menjodohkan Maryam dengan Joned, kedua_dua orang tua mereka berangkat ke Mekah menunaikan fardu Haji.

     Demikianlah gambaran kehidupan masyarakat tradisional yang dilakarkan pengarang. Dalam masyarakat feudal, anak perempuan seperti Maryam wajib mengikut keputusan orang tua terhadap penentuan masa depannya. Pelajaran tidaklah begitu penting sangat buat anak perempuan kerana mereka berpegang pada ungkapan , “setinggi mana pun pelajaran anak perempuan, akhirnya ke ceruk dapur juga". Pemikiran jumud dalam masyarakat feud.al seperti ini harus ditanggung oleh Maryam. Anak perempuan wajib meneiim sahaja keputusan orang tua atau ibu bapa tanpa diberi peluang untuk menyatakan pemikiran dan hasrat dalam penentuan hidup sendiri. Zainol Idris secara bersahaja mengkritik adat dan kebiasaan masyarakat feudal pada masa itu melalui petikan berikut:

 Memang dia tidak ada alasan untuk membantah pilihan orang tuanya. Walaupun dalam hati kecilnya, terdetikjuga agar diberikan hak untuk mencorakkan hidup dan masa hadapanny,a sendiri. Sekurang-kurangnya, diberi kesempatan bersuara dan membuat pilihan, siapa yang bakal menemani hidupnya untuk masa yang mendatang.

                                                                                                       (Maria: perempuan Estet, Z02l:113)

     Dalam mazhab Syafii, hanya bapa atau datuk,sahaj yang boleh mengahwinkun perempuan  di bawah umur, manakala dalam mazhab hanafi, walaupun bapa boleh mengahwinkan anak di bawah umur, namun anak-itu boleh membuat pilihan untuk menerima atau menolaknva semasa dia mencapai umur baligh. peraturan di Malaysia di bawah undang_unding keluarga Islam menetapkan bahawa umur minimi lelaki intuk berkahwin ialah 18 tahun dan   untuk perempuan  16tahun. Namun begitu, peraturan Enakmen  Keluarga islam perak tidak memperuntukkan had umur minimum ini.

     Maryam berkahwin ketika berusia 19 tahun, iaitu pada tahun i945. Dia digambarkan sebagai gadis cantik di kampungnya. Setelah  empat tahun berkahwin dengan Joned, barulah mereka dikurniakan cahaya Lata. Wuiuupun sudah mempunyai anak, keanggunannya sebagai  wanita cerdas dan pintar masih terlihat dalam keperibadiannya. jodohnya dengan Joned tidak kekal lama kerana akhirnya mereka bercerai.

     Semasa hidupnya di rumah banglo pengurus Ladang Getah Green Hill Rubber Estete, Jim Godfrey amat terpesona dengan keanggunannya. Dia mula membentuk peribadi dan personaliti sejak tinggal di situ sebagai pembantu rumah Nyonya Guan. Bermula dari situ juga namanya bertukar kepada nama Maria. Nama itu diberikan oleh majikannya sendiri.

     Di rumah banglo itu, Maria mendapat tugasan untuk mengemas bilik bacaan Jim Godfrey yang dipenuhi dengan buku dan manuskrip Melayu lama. Sebagai seorang perempuan yang minat membaca, dia teruja dengan bahan bacaan yang banyak di bilik itu. Pengarang seolah-olah menyatakan bahawa betapa pentingnya bahan bacaan dalam kehidupan manusia. Sikapnya yang suka membaca menyebabkan Maria menjadi lebih pintar dan cerdas. Ciri-ciri sebagai seorang perempuan janda dari ladang getah telah hilang daripada perawakannya. Petikan di bawah menggambarkan personaliti Maria dari sudut pandangan Jim Godfrey:

 Dalam kesenyapan, dia telah lama memerhatikan, membaca, dan menilai keperibadian penbantunya yang seorang itu. Setelah beberapa larna berada di situ, Jim Godfrey sudah dapat menelah yang Maria bukan sebarang pernbantu rumah. Renungan matanya yang bersinar, gerak lakunya yang lincah, pantas dengan tutur bicaranya yang petah, dia tahu wanita varrg seorang irri memiliki ciri-ciri intelektual vang sepadan.

                                                                                         (Maria Perempuan Estet, 2021 :7 7 )

      Atas keterujaan itu, maka Jim Godfrey menyatakan hasratnya untuk memiliki Maria sebagai isteri yang sah di sisi syarak. Dengan pertolongan sahabatnya Mubin Sheppard, perkahwinan mereka pun diatur dan berlangsung di Kuala Lumpur. Setelah berkahwin, status Maria di rumah banglo itu berubah. Nyonya Guan tidak lagi memanggilnya Maria, sebaliknya Puan Maria, Manakala Kadeer, pemandu Jim Godfrey memanggiln sebagai Mem Maria. Namun kedudukan itu tidak membawa apa-apa erti bagi Maria. Dia tetap seperti dahulu, merendah diri dan melakukan kerja rumah seperti biasa bagi membantu Nyonya Guan.

     Sebagai wanita yang progresif, dia sentiasa belajar daripada suaminya, ]im Godfrey. Keinginannya untuk mempelajari bahasa Inggeris direstui oleh )im Godfrey dengan menjemput seorang guru bahasa Inggeris, iaitu Mr. Arokiasamy s/o Mariadas dari Bukit Mertajam. Sikap ingin memajukan diri tersebut memberikannya peluang untuk terus membaca buku-buku dalam bahasa Inggeris daripada penulis-penulis agung dunia.

      Maria digambarkan sebagai seorang perempuan yang gigih dan suka menyambut cabaran. Dia belajar menunggang kuda milik suaminya. lim Godfrey mendatangkan seorang joki kuda, Julian Agustin untuk mengajar Maria kemahiran menunggang kuda. Pada setiap hari minggu, mereka akan keluar menikmati keindahan alam di Green Hill. Jim akan menunggang Black Arrow, manakala Maria menunggan, kuda yang lebih kecil, Head Wind.

     W anita ini pantang dicabar dan akan menyambut cabaran dengan tabah dan cekal hati. Ketika berada di Tanjung Penunggu, Maria dicabar oleh suaminya untuk menggunakan senapang menembak  burung belibis dan akhirny dia menjadi penembak yang mahir . Jim Godfrey mempercayai kebolihan dan bakat Maria serta berharap  Maria menyelesaik memoir yang sedang ditulisnya tentang kehidupan seorang  bekas pegawai Malayan Civil Seivice (MCS).

     Hasil daripada daripada pembelajaran dan pengalaman menjadikan Maria seorang yang berani. Dengan menungang kuda Black Arrow dan sepucuk senapang sepucuk senapang laras dua ,dia merernpuh ke tengah kumpuln buruh yang sedang  berdemonstrasi di ladang Bukii Tengah.

     Demi menyelamatkan suaminya yang  sedang  mententeramkan penunjuk perasaan  yang bertindak liar, Maria terpaksa melepaskan tembakan amaran dan terpaksa bertindak merempuh kumpulaan penunjuk perasaan itu dengan kuda tunggangannya. Akhirnya, kedatangan  pihak berkuasa Berjaya menyuraikan  keadaan dan  bberapa orang penghasut telah ditangkap, termasuklah mandur Sharip. Babak ini seperti sedutan sebuah firem koboi Hollywood, tetapi Maria ditampilkan sebagaii "hero”yang menyelamatkan suaminya daripada kumpulan orang lelaki  Dapatlah disimpul  bahawa Maria berubah perwatakannya kerana semakin berilmu dan menerima pengaruh kemodenan Barat, merangkul identiti wanita "moden" yang individualis dan sanggup memperjuang kepercayaannya.

             Maria dari Aspek Ketakwaan

      Perkataan takwa membawa maksud ketaatan dalam mengerjakan perintah Allah SWT atau kesolehan yang lahir daripada rasa takut terhadap-Nya. Perasaan takut terhadap kemurkaan Allah SWT di samping menyedari dirinya sebagai seorang hamba akan menjadikan manusia itu melakukan segala suruhan-Nya, dan meninggalkan segala larangan-Nya. Dalam agama Islam juga, ilmu tentang akidah sangat dititikberatkan. Hal ini kerana, akidah melahirkan keimanan dan mendorong manusia untuk bertakwa kepada Allah SWT.

      Dalam penelitian konsep ketakwaan tersebut, Maria tidak boleh dibanggakan sebagai wanita Muslim yang kukuh imannya. Dia tidak pernah digambarkan bersolat, baik semasa kehidupannya bersama Joned mahupun semasa bersuamikan Jim Godfrey, sedangkan solat merupakan perintah utama Allah SWT kepada sekalian hamba-Nya. Oleh itu, bolehlah disimpulkan bahawa Maria bukanlah perempuan Melayu Islam yang beriman dalam erti kata yang sebenarnya. Hal ini mungkin cerminan realiti orang Melayu masa itu yang tidak mendapat pedoman dan hidayah yang betul, apatah lagi pada era kolonial Barat dilihat lebih dominan dan mempengaruhi peribumi. Dalam hal Maria, dia lebih terpesona dan menuruti pengaruh yang berlangsung di sekitarnya, dalam hal ini, pengaruh kebaratan suaminya, Jim Godfrey, dan bekas suaminya yang juga bukan Melayu Islam yang baik, Joned.

    Semasa hidupnya bersama Joned, berlaku perselisihan yang berpunca daripada anting-antingnya yang dicuri oleh Joned. Perselisihan itu menyebabkan Joned menampar pipinya dan menghalau dia keluar dari rumah. Kemudian, ketika bekerja sebagai buruh di Ladang Estet Green Hill, foned pernah datang ke rumah kongsinya dan memujuknya dengan mengatakan bahawa dia bersalah dan insaf atas kesalahannya. Namun begitu, Maria tetap berkeras hati tidak mahu kembali hidup bersama ]oned. Petikan yang berikut menggambarkan betapa kerasnya hati Maria:

 'Aku sangka hati awak dah berubah, dah lembut. Sekeras-keras kerak nasi iika direndam, akan lembut, rupanya tidak."

"Kerak nasi ini tak mungkin lembut walau direndam setelaga air kerana sudah hangus, sudah rentung jadi arang!"

 "Jadi, awak berkeras!"

"Kalau saya kata, ya?"

"Jenis manusia kepala batu!"

"Habis?"

 "Kamu tahu ganjarannya?"

                                                                 (Maria: Perempuan Estet, 2021:184-85)

     Ketika itu, Joned dengan Maria masih lagi dalam hubungan suami isteri. Maria tidak mahu memaafkan suaminya itu. Apakah tindakan Maria itu dapat dianggap ingkar atau nusyuz? Kita lihat keingkaran Maria untuk kembali kepada foned bukanlah kerana anting-antingnya, tetapi Iebih kepada alasan Joned yang sudah melupakan tanggungjawabnya sebagai suami. Inilah alasan utama yang menyebabkan Maria tawar hati untuk kembali hidup bersama foned, seolah-olah dia mengetahui masa depan foned yang tidak pernah akan berubah. Adakah tindakan Maria dan telahannya itu benar?

     Maria juga digambarkan oleh pengarang sebagai seorang anak yang menderhaka terhadap ayahnya, Haji Adam. Sebagai seorang ayah, Haji Adam cuba memujuk anaknya agar kembali kepada suaminya:

 "Walau apa pun alasan kamu, Yam, bapa tetap kata tindakan kamu ini salah. Ikut hukum berdosa besar tahu. seorang isteri lari meninggalkan rumah lllgg" dengan tidak ada keizinan suami”,

                                                                                                                  (2021:128).

 . Namun begitu, alasan Maria pula sebaliknya:

"Batas kesabaran saya sudah sampai ke penghujungnya bapa,.Mak Teh. Lagi pun  saya bukan lari, saya dihalau macam binatang.,(ibid)

     Semasa Maria tinggal dan bekerja di rumah banglow,pengurus ladang, Jim Godfrey, berita tersebar ke kampungnya. Apabila mendengar khabar angin dan fitnah orung kampung yang mengatakan bahawa Maria telah menjadi "gundik” orang putih, Haji Aoam dengan bersusah payah pergi ke rumah banglo itu dengan berbasikal. Di rumah  itu, Haji Adam melihat anaknya tidak menunjukkan ciri_ciri Muslimat yang sebenarnya. Contohnya, apabila Maria memakai pakaian ceongsam yang tidak menutup aurat. Sebagai seorang yang beriman dan bertakwa kepada Allah SWT, dia merasakan perbuatan anaknya itu sudah jauh terpesong daripad a ajaran Islam yang sebenar.

     Haji Adam mahu mengajak anaknya pulang dan meninggalkan banglow tersebut. Petikan berikut menunjukkan alasan Maria untuk tidak kembali bersama ayahnya:

 "Bapa, sudah sekian lama hidup saya bernaung di bawah payung keluarga. Saya patuh atas apa-apa keputusan keluarga walaupun kadang- kadang, saya sedar yang saya tidak lebih daripada bidak di papan catur. Dan sekarang, berilah peluang untuk saya mencatur peta perjalanan hidup saya sendiri pula”.

                                                                                         (Maria: Perempuan Estet, 2021:72)

      Dalam keadaan tegang antara Maria dengan bapanya itu, muncul Jim Godfrev yang pulang ke rumah untuk mengambii barang.yang tertinggal. Melihat Jim Godfrey, Haji Adam terus menunjukkan sikap lengkel kepada b.angsa penjajah ltu. Bagi Haji Adam, Inggeris bukan sahaja mengaut kekayaan  negaranya, bahkan turut menenggelamkan akidah bangsanya, termasuk anaknya sendirii. Dengan perasaan marah, kecewa dan benci terhadap bangsa penjajah itu, dia meludah di hadapan pengurus besar ladang itu dan meninggalkannya dengan menghambur kata-kata kesat.

     Adakah kebenaran berpihak kepada Maria dengan sikap dan tindakannya? Adakah dia anak derhaka? Sebagai isteri, adakah dia ingkar atau nusyuz kepada suaminya? Segala persoalan ini amat berkaitan dengan hokum-hakam agama Islam.

      Terdapat dua sumber utama hukum dalam agama Islam. pertama, syariat yang bersumberkan Al-Quran dan sunah Rasulullah SAW Kedua, hukum fiqah, iaitu hukum hasil pentafsiran dan pemahiman ulama Islam dalam sesuatu perkara. Menurut pendapat TM Hasbi Ash Shiddieqy (1975:156-212), hukum dalam Islam bersifat universal dan berlaku secara abadi untuk umat Islam seluruhnya serta tidak merujuk sesuatu tempat sahaja. Tujuan hukum dalam.Islam pula adilah untuk menghormati martabat manusia sebagai kesatuan ,unsur jiwa, rohani dan jasmani, serta memelihara kemuliaan manusia dan kemanusiaan.

     Dari aspek ketakwaan Maria, dia sama seperti perempuan Melayu Islam lain yang sejak kecil ditanam dengan konsep tauhid. Namun begitu, konsep tauhid yang diyakini itu tidak mendatangkan ketakwaan dan keimanan yang teguh. Mengapa keadaan ini terjadi? Tauhid ialah keyakinan dan kepercayaan tentang keesaan Allah SWT. Maria yakin dan percaya bahawa segala-galanya merupakan ketentuan daripada kekuasaan Allah SWT. Namun dia sebenarnya tidak mengenali hakikat Allah SWT yang sebenarnya. Dia tidak mengenali tentang zat-Nya dan af'al-Nya. Oleh itu, konsep tauhid yang diyakininya itu tidak mendatangkan keimanan kerana ketakwaan atau tauhid itu tidak tumbuh daripada rasa takut, gentar dan berharap kepada Allah SWT.

     Menurut pendapat Abu Ishaq al-Shatibi, tujuan hukum dalam Islam adalah untuk kebahagiaan hidup manusia di dunia dan akhirat. Kemaslahatan hidup manusia bukan sahaja merangkumi jasmani dan rohani, bahkan termasuk individu dan organisasinya. Tujuan sesuatu hukum Islam itu adalah untuk memenuhi lima aspek kehidupan, yakni memelihara agama, jiwa, akal, keturunan, dan harta.

     Keingkaran Maria terhadap ayahnya berkaitan dengan jiwa dan fikirannya. Sebagai wanita berstatus janda yang sudah matang dan berilmu, dia berhak memilih dan menentukan jalan hidupnya sendiri. Haji Adam bimbang anaknya akan menjadi murtad. Namun hal tersebut dinafikan sendiri oleh Maria:

'Astaghfirullah! Bapa, saya tidak akan sampai ke situ."

                                                                  (2021:72).

     Kata-kata itu membuktikan keyakinan terhadap tauhid sudah terpahat kukuh dalam dada Maria. Namun begitu, keimanan yang mendatangkan rasa patuh kepada suruhan dan larangan Allah SWT masih nipis dalam dadanya.

      Selain itu, adakah dia harus menanggung dosa atas sikapnya terhadap Joned? Apabila menoleh kembali sejarah hidupnya berumah tangga dengan Joned, jiwanya tidak pernah tenteram dan fikirannya kacau-bilau akibat sikap suaminya yang tidak bertanggungjawab.

 "Itu sahaja yang abang tahu. Balik rumah kerana hendak makan, hendak tidur. Kalau macam itu apa guna ada suami. Tak bertanggungjawab. Laki tak ada tulang belakang!"

                                                                              (Maria: Perempuan Estet, 2021:124-25)

     Petikan di atas merupakan sebahagian daripada rintihan jiwa Maria. Bukankah hukum dalam Islam adalah untuk memelihara jiwa dan akal manusia? Kalau keadaan Maria sudah begitu, adakah dia dapat digolongkan sebagai perempuan yang ingkar? Bukankah tindakannya itu untuk memelihara jiwa dan akalnya? Maka, atas sebab itu. Maria memilih untuk menentukan jalan hidupnya sendiri atau dia memilih untuk meniadi dirinya sendiri.

       Maria dalam Citra Budaya

     Maria sebenarnya berada dalam dunia yang sangat sempit. Penempatan penduduk di ladang getah merupakan penempatan yang berselerak. Komuniti keluarga dengan keluarga lain berada agak jauh menyebabkan perhubungan terbatas. Maria hidup dalam masyarakat feudal dan terhimpit. Kedatangan tentera Jepun menyebabkan anak-anak dikahwinkan walaupun masih di bawah umur. Keadaan ini untuk mengelakkan daripada kekejaman tentera Jepun. perkahwinan merupakan Perkahwinan merupakan pertemuan jodoh yang diaturkan oleh keluarga. Mereka tidak diberi kuasa untuk menyatakan pendapat, apatah lagi untu memilih.

      Setelah berkahwin dia berpindah ke rumah suaminya. Di sana juga kehidupannnya agak tertutup. Wak Salamon, penoreh di Kebun pusaka Jonedlah yang sering berhubung dengannnya.  Maria pernah meminta bantuan Salamon untuk _menyiasat kegiatan Joned di luar rumah. Dia mendengar fitnah daripada jiran yang mengatakan suaminya terlibat dengan aktiviti, perjudian. Setelah disiasat ternyata tuduhan orang-orang kampung itu merupakan fitnah semata- mata.

      Maria mula belajar hidup bermasyarakat semasa tinggal di rumah kongsi ladang  getah Green Hill. Budaya hidup saling bcrgorong-royons dipaparkan menerusi watak  Kiah, Subamah, Sarojathewi dan Perumal. Bukanlah mudah bagi seorang perempuan muda  berstatus janda  sepertinya untuk menjalani hidup secara aman. Gangguan dan ancaman terhadap kehidupannya datang daripada Mandur Sharip, suami Kiah yang menjaga anaknya. Sharip pernah datang dan cuba  menodai maruahnya sebagai seorang  perempuan ketika  sedang menoreh. Namun dia dapat menyelamatkan dirinya dengan mencederakan dahi Sharip dengan  pisau torehnya. Parut akibat torehan itu berbekas di dahinya,hingga ke akhir  hayatnya.

      Setelah berkahwin dengan fim Godfrey,rumah banglow itu membawa ilmu pengetahuan kepadanya. Dia terus terperosok dalam timbunan buku yang banyak mengajar tentang kehidupan. Selama 30 tahun Maria mengunci diri daripada masyarakat. Kehidupan di rumah Kehidupan di rumah banglow itu hanya ditemani  oleh Nyonya Guan dan Kadeer, pemandu mereka. Dia tidak tahu bagaimana keadaan masyarakar di sekelilingnya tidak pernah berhubung mereka. dengan sesiapa selain mereka.

       Setelah kemarian Iim Godfrey, dia diarahkan berpindah krerana kawasan  pejabat besar lidang itu akan dijadikan sebagai Green Hill Industrial Estate. Mereka berpindah ke Tanjung Penunggu di Kaki Gunung Jerai. Tanjung Penunggu merupakan kawasan masyarakat nelayan dan petani yang terbuka. Di sini Maria  mula terdedah denan masyarakat luar yang selama ini terlalu asing baginya. Secara kebetulan juga, Sharip merupakan anak jati Tanjung penunggu.  Di kampungnya itu dia dikenali sebagai Lebai Sharip.Krehadiran maria di rumah besar itu dapat dihidu oleh lebagai sharip.

      Semasa menetap di situ, Maria terpaksa menghadapi pelbagii ruduhan. Tuduhan itu berpunca daripada perasaan marah dan rasa tidak.berpuas hati yang seterusnya  menumbuhkan perasaan dengki dan khianat. Krisisnya berpunca daripada Maria yang ikhlas menyumbangkan wang dalam jumlah yang besar besar kepada masjid kampung. Tindakan Maria itu memberi peluang keada Lebai Sharip yang sudah berdendam dengannnya.Petikan berikut menggambarkan hal tersebut:

 “Saya sangsi, sama ada kita boleh menerima duit yang banyak ini!, kata Lebai Sharip sambil mara ke hadapan ...

"Kenapa pula Lebai Sarip?,” tanya Imam Haji Muslim, agak terperanjat ...

 "Kita tidak pasti halal atau tidak wang ini sebagai infak sedekah jariah kepada masjid.Masjid, Rumah AIlah!, jelas Lebai Sharip.

”Saya tak faham rnaksuad Lebai?" kata imam Haji Muslim sambil mengerutkan dahinya,

“Perempuan yang menghulurkan sumbangan itu, saya masih ragu-ragu pegangan agamanya!',                                                                         (Maria: perempuan Estet, 2021:276-77 )

     Lebai Sharip bahkan cuba mempengaruhi msyarakt tanjung Penunggu supaya tidak menrima sumbangan itu. Bkan itu sahaja  bahkan menuduh Maria sudah murtad. Hukum Lebai sharip lagi:

    “Perempuan itu sah murtad, maknana sudah terkeluar daripada agama. Maka kalau dia mati pun, dia tak layak dikuburkan di tanah perkuburan bersama-sama orang lain.”

                                                                                                                  (2021: 291)

Lebai Sharip telah mempengaruhi beberapa orang pemuda yang dipercayai  untuk membakar rumah banglow separuh kayu, separuh batu milik Maria. Namun begitu tindakan tersebut tidak berjaya dilaksanakan kerana telah dihalang oleh sekumpulan pemuda lain. Mereka telah menangkap pemuda-pemuda upahan itu dan akhirnya dibawa ke masjid.

     Imam Haji Muslim seakan tidak mempercayai bahawa semua angkara  itu berpunca daripada Lebai Sharip, seorang daripada karyahnya yang sering datang berjemaah di masjid. Selain daripada itu kehadiran  Maria di kampong itu menggugat kedudukan Lebai Sharip sebagai orang beragma yang alim. Kealiman itu terletak pada statusnya sebagai “lebai”. Lebai Sharip juga bimbaang rahsia parut luka di dahinya akan terbongkar. Oleh sebab itulah dia berusaha dengan apa-apa cara sekalipun untuk menyingkirkan Maria daripada terus tinggal di Tanjung Penunggu.

     Maria sedar bahawa selama ini sifatnya yang hidup dalam cangkerang buatannya sendiri itu telah membawa pelbagai tuduhan, tohmah dan fitnah terhadap dirinya sendiri. Namun demikian, sebagai seorang wanita yang berpendirian, dia tidak menuding jari menuduh kesalahan orang lain. petikan di bawah mengukuhkan kenyataan ini:

 Menyedari pandangan wanita separuh baya, tetapi masih kelihatan anggun yang menyilau seperti kilat itu, Lebai Sharip cepat_cepat menjatuhkan pandangannya ke tanah. “Saya kenal siapa Lebai Sharip atau Mandur Sharip, kerana saya pernah bekerja di bawahnya, malah kami pernah tinggal berjiran. Tidak perlulah saya ceritakan segala kisah yang berlaku ... saya pun dah lupakan semuanya."

                                                                                   (Maria Perempuan Estet  2021:320),

      Dalam kesempatan itu juga, sebagai seorang wanita yang pintar, Maria telah menjelaskan kedudukan dan pendiriannya yang menyebabkan desas_desus masyarakat terhadap dirinya selama ini. Maria beranggapan bahawa segala peristiwa itu merupakan istidraj daripada kealpaan, kedegilan dan keegoan dirinya sendiri sehingga menimbulkan syak dan fitnah - yang berlarutan. Maria langsung berucap,

"Tapi tuan-tuan, percayalah selemah_lemah iman saya, saya tak sampai menurunkan maruah saya serendah_rendahnya sampai menjual agama."

                                                                                                                  (2021:320).

      Inilah pengakuan jujur daripada seorang perempuan yang selama ini dianggap sebagai murtad. Dengan ini juga, Maria telah memecahkan kepompongnya selama ini yang membuatnya " sentiasa.terkepung dengan pilihan dan tindakannva.

          Maria dalam Citra Psikologi

     Latar masa dalam novel ini agak panjang, iaitu melebihi 30 tahun. Dalam jangka masa itu, pengarang menggambarkan watak Maria dalam beberapa fasa kehidupan yang ditempuhinya. Fasa pertama adalah ketika Maria remaja, iaitu dalam usia l9 tahun apabila dia dipaksa berkahwin dengan Joned. Perkahwinan itu diterima bukan atas kerelaannya sendiri, kerana hasrat sebenar dalam hati kecilnya ingin melanjutkan pelajaran di maktab perguruan. Namun, atas kehendak ayahnya yang ingin berbesan dengan sahabatnya Haji Mahyan, maka Maria menerimanya, walaupun terpaksa mengorbankan hasratnya yang sebenar. Setelah beberapa tahun mendirikan rumah tangga, Joned berubah sikap dan melupakan tanggung jawab nya sebagai suami. Kebahagiaan rumah tangga yang diimpikan oleh seorang isteri tidak pernah dirasai. Dalam krisis rumah tangga tersebut, Joned telah bertindak kasar terhadapnya mealui tindakan, perbuatan juga kata-kata. Segala keadaan ini menyebabkan Maria kecewa dan bertekad tidak mahu lagi hidup bersama dengan suaminya.

         Fasa kedua nula adalah semasa Maria hidup di rumah kongsi ketika berkerja sebagai buruh di Green Hill Estatel. Dalam fasa ini,dia mennghadapi  ancaman daipada Mandur Sharip. Keadaan ini menjadikan jiwa dan kehidupannya tidak aman. Kekecewaan dalam hidupnya menjadi semakin parah apabila anaknya dilarikan oleh Joned. Kehilangan anaknya itu sebagai kehilangan segala-galanya. Dalam situasi itu juga, dia diceraikan oleh Joned.

     Oleh itu dia mengambilkeputusan untuk keluar dari rumah kongsi pekerja estet. Bersama-sama dengan perasaan jiwa yang nekad itu , Maria melangkah meredah, kegelapann malam dalam suasana hujan dengan membawa sebuah kopor usang. Pengarang melakarkannya seperti petikan n berikut:

Dia terus melangkah mengheret dirinva yang semakin tidak bermaya. Dia seperti tidak memperdulikan apa-apa lagi, walaupun  siang semakin jauh ditelan maghrib. Angin kencang  berciut-ciut apabila menyisir ranting-ranting getah d kiri dan kanan jalan. Angin barat daya yang kencang itu,membawa bersaama hujan peroalakan yang ketibaannya diiringi kilat dan petir.

                                                                                     (Maria: perempuan Estet 2021:197)

     Fasa ketiga ialah ketika Maria mengambil keputusan untuk terus tinggal di banglow pengurus itu . Dia memohon kerja daripada Jim  Godfrey sebagai pembantu Nyonya Guan. Dia memilih untuk untuk hidup dengan caranya sendiri. Keadaan dan suasana rumah banglow itu memungkinkah Maria untuk melarikan diri daripada kehidupan dalam masyarakat umum yang selama ini mendera dirinya.

     Setelah itu, kehidupaan Maria tidak habis-habis dirundung malang. Pemergian suaminya, Jim Godfrey untuk mendapatkan  rawatan di England terus memukul jiwa dan emosinya. Berita yang dibawa oleh David Brown tentang kematian suaminya benar-benar memukul jiwanya. Maria bukan saja mengalami tekanan emosi, bahkan sifat fizikalnya juga turut berubah seperti yang dilihat oleh Nyonya Guan:

 Maria sebenarnya masih terendam dan terpendam dalam danau kedukaan. Dia cukup kenal, Maria dulu bukin seperti itu. Penampilannya sentiasa kemas dan penuh keyakinan. Wajahnya cerah dan berseri-seri. Bukan seperti sekara rambutnya tidak dirapikan. Dengan gaun labuh berwarna cokelat tanpa  corak itu, wajahnya yang putih  kuning itu kelihatanpucat dan cekung seakan-akan pelita yang sedang kehabisan minyak.

                                                                                (Maria: Perempuan Estet , 2021:1 54

     Fasa keempat adalah apabila dia berpindajh ke Tanjung Penunggu. Ketika itu, dia benar-benar berada di tengah-tengah . Suasana dan keadaan  masyarakat yang ditempuhi . kini menyebabkan jiwanya semakin tertekan. Adakah dia harus merempuh pintu dan meruntuhkan tembok yang selama ini memnjarakan dirinya. Pengarang melakarkan hal ini demikian:

 sekali pula dia merasakan bahawa penjara itu sebenarnya tidak pernah mempunyai tembok atau pintu tapi dia sendirilah yang sengaja mencipta dinding dan bentengnya. Dia sendiri yang memasang selak dan mangga pada pintunya.

                                                                              (Maria: perempuan Estet, 2021:279)

     Namun demikian, tekanan emosi dan kesedihan akibat ke;hilangan suami, sedikit demi demi sedikit dapat dipulihkan. Malah, Maria berasa gembira apabila mengetahui Nyonya Guan telah memeluk agama Islam dan berkahwin dengan Kadeer. Dia juga sering melihat mereka berulang-alik ke masjid. Dia juga senang berasa terpanggil apabila mendengar suara azan dan ayat- ayat suci al-Quran. Selama ini. dia bukan sahaja melarikan diri daripada masyarakat sebagai suatu bentuk eskapisme, bahkan dia berasa terpisah jauh daripada Allah SWT sebagai pencipta-Nya. Perasaan inilah yang menekan' jiwanya sejak berpindah ke Tanjung Penunggu. Selama 30 tahun dia memisahkan dirinya daripada masyarakat menyebabkan dia terpenjara dalam dunia ciptaannya sendiri.

     Setelah meneliti novel Maria: Perempuan Estet karya Zainol Idris daripada pendekatan feminisme, boleh dianggap bahawa novel ini merupakan novel yang berjaya mengetengahkan kehidupan seorang perempuan yang berjuang untuk menentukan corak kehidupan masa hadapannya sendiri. Pembinaan perwatakan yang kemas oleh pengarang menyebabkan segala konflik yang melanda hidup watak utamanya, sama ada yang datang dari luar diri dan dalam diri watak. dapat dileraikan dengan sikap watak yang tabah dan gigih. Watak Maria amat meyakinkan kewujudannya dalam imaginasi pembaca.

     Tidak dapat dinafikan bahawa pendekatan feminisme dengan menggunakan kaedah berdasarkan konsep talbiah dapat melihat sejauh mana faktor keyakinan keagamaan watak utama yang kemudian mempengaruhi pemikiran dan tindak-tanduknya. Perwatakan Maria pada awalnya menunjukkan beberapa penentangan terhadap hukum agama, demi kesejahteraan rohani dan jasmani hidupnya pada masa hadapan. Anjakan paradigma terhadap kontradiksi hukum itu dilakukan dengan penuh kesedaran dan keinsafan sebagai seorang hamba yang menuju kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.

     Namun demikian, kehidupan Maria yang ekstrem kerana memutuskan hubungan dengan masyarakat luar dan hidup dalam dunia cangkerangnya sendiri menyebabkan dia dilanda konflik batin yang parah. Tindakannya itu menyebabkan dia difitnah dengan tohmahan yang mengerikan. Namun akhirnya. dia dapat juga memecahkan kunci yang selama ini memenjarakan dirinya sendiri.

 

Rujukan

 A.Halim Ali. "Menempatkan Wanita dalam Kerangka Takwa" dlm. Dewan Sastera 49:3, hlm. 15-19, Mac 2019.

lda Roziana Abdullah. ,Citra Muslimah dalam Novel Terapan Konsep Feminisme Talbiah,' dlm. Dewan Sastera 49:3, hlm. g-14, Mac 2019.

 lmam Abu Hamid Al-Ghazali, 1977. Ihva Ulumiddin Jilid 1. Jakarla, Menara Kudus.

Mohd. Dalinee Upar@Ali.,Citra Wanita dalam Novel Kaing-Kaing. Satu Analisis (:ilnokritik dlm. Dewan sastera 45:3, hlm.26-31, Mac2015.

 Raja Rajeswari Seetha Raman. ,,lkon Perjuangan Hawa dalam Mawar Magenta" dlm. Dewan Sastera 43:10, hlm. 30-36, Oktober 2013

 Razali Nawawi , 1983. pendekatan Islam terhadap Keadilan Sosla/. Kuala Lumpur: Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

 Rozi Bainon, 1999. Wanita penghapusan Diskriminasi dari perspektif-lslim dan Undang-undang Malaysia. Kuala  Lumpur: Dewan Bahasa dan pustaka.

 Siti Hajar Che Man. ',Keperkasaan Wanita dalam Novel Lukanya Merah', dlm. Dew^an Sastera 39:9. hlm. 24_30, Ogos 2009.

  Zainol ldris. Saya dari Hujung Kampung, dlm. Dewan Sastera 49:1. hlm i9-25, Januari 2019.

 Zainol ldris, 2021. Maria: perempuan Estet. Kuala Lumpur

 

(Fokus Kritikan Karya Dewan Sastera Bil. 8/ 2023 & Bil.9/2023)

No comments:

  DUNIA BUKU 15 CITRA BUDAYA DAN ORANG TUA   DALAM KUMPULAN CERPEN SEKALI AIR BAH  Oleh  Sohaimi Abdul Aziz  * (Pusat Pengajian Ilmu Keman...