Tuesday, November 21, 2023

DUNIA BUKU 14

 

                   REMANG DARI KUALA,

                           PROSES KREATIF SEBUAH NOVEL

 

                             

        

 

            PROSES KREATIF adalah jejak perjalanan dan laluan penerokaan yang ditempuhi seseorang karyawan dalam menghasikan sesebuah karya seni, tidak kira dalam apa bidang sekalipun. Ia merupakan satu sisi pengalaman seni bersifat subjektif dan penuh kerahsiaan yang hanya dimaklumi dan dirasai oleh karyawan itu sendiri; Bermula dari cetusan idea/ ilham sehinggalah sesebuah karya itu siap dihidangkan kepada khalayak. Tempoh masa yang diambil tidak menentu. Ada karya yang mampu dilahirkan dalam masa yang singkat. Ada yang memakan masa bertahun-tahun. Ia boleh merupakan suatu pengalaman yang selesa dan menyeronokkan tidak kurang juga sebaliknya. SN A.Samad Said  ketika menukangi karya  sulungnya, Salina, pernah menyimpulkannya sebagai satu tempoh derita yang bahagia

            Dalam tradisi penulisan di negara kita tidak banyak buku-buku yang digarap oleh pengarang khusus menceritakan proses kepengarangan yang dilalui dalam menghasikan sesebuah karya. Begitu pun kita menghargai kehadiran beberapa buah buku dalam kategori ini yang dapat dijadikan sumber rujukan khususnya kepada karyawan muda yang mahu berjinak-jinak dengan dunia penulisan. Di antara yang sempat dikesan termasuklah;  Dari Salina Ke Langit Petang oleh SN A.Samad Said (DBP, 1979). Jejak Kreatif, Arenawati (DBP, 1996), Dari Banggol Besi ke Jalan Lain Ke Hamovniki, A.Rahmad (Majlis Kebudayaan Negeri Kedah, 2005),  Kuras-Kuras Kreatif, Azizi Haji Abdullah (DBP,2007), Proses Kreatif, Satu Pengalaman Rohani, SN Abdullah Hussain (DBP, 2010) atau Bagaimana Saya Menulis, proses penciptaan cerpen  oleh 17 orang penulis mutakhir, selenggaraan Mawar Safei dan Nisah Haji Haron (DBP, 2011), Pengakuan Penyair, Proses Kepenyairan 34 Penyair Malaysia, ITBM, 2012. Selebihnya terselit di sana sini dalam buku-buku biografi atau memoir yang dihasilkan oleh beberapa pengarang.

            Ada pendapat yang mengangggap proses kreatif dalam penulisan adalah satu seni (art of writing ) bukan keahlian maupun kemahiran dalam menukangi sesebuah karya (craft of writing).  Oleh yang demikian sebagai satu proses seni, sudah pasti  aspek-aspek pengalaman hidup dan persekitaran sosial, nilai, budaya, geografi, ekonomi, politik dan lain-lain seputar kehidupan karyawan ini mempunyai kesan  langsung terdapat penglahiran sesebuah karya. Secara kasar proses penulisan atau lebih tepat proses pengkaryaan dari awal sehingga sempurna dihidangankan kepada khalayak pembaca melalui lima peringkat iaitu persediaan sebelum penulisan atau mengarang (prewriting), penulisan (writing), semakan/ menulis semula  (revision/ rewriting), suntingan (editing) dan akhir sekali menerbitkan karya tersebut (publishing).     

            Peringkat persediaan sebelum memulakan penulisan (prewriting) adalah sangat penting dan menjadi asas keunggulan sesebuah karya. Ia melibatkan cetusan idea, percambahan idea di mana idea pokok itu dibangunkan, merancang bentuk  pencerekaannya.  Seterusnya dalam proses penulisaan, pengarang akan melalui fasa  pembinaan jaluran naratif berdasarkan idea-idea pencerekaan terdahulu sehingga terbangunnya sebuah fiksyen.  Dalam fasa cetusan idea awal yang akhirnya melahirkan sebuah fiksi dapat dipadankan dengan  teori sastera yang pada asasnya di cetuskan oleh Plato dan Aristotle iaitu;

o   Teori Mimesis (peniruan/ imitasi).

o   Teori Effect ( Kesan) dan

o   Teori Ekspresi/ Perasaan

           Melalui Mimesis, sastera dianggap sebagai hasil pantulan dari cermin kehidupan (pengalaman manusia) yang ditafsirkan semula oleh pengarang. Teori Effect pula karya sastera lahir daripada pengamatan pengarang dari pembacaan, penontonan atau pendengaran yang melibatkan kesan psikologi, emosi perasaan atau mood. Lewat Teori Ekspresi pula karya sastera dianggap sebagai kebijaksanaan dalaman yang diilhamkan Tuhan secara spontan ke dalam diri pengarang.

            Jarang ditemui sebuah karya fiksi sama ada novel, filem atau seumpamanya yang mengangkat proses kreatif sesebuah karya sebagai subjek utama lalu dibincangkan secara mendalam dalam jalur naratifnya dari awal ke akhir. Suatu yang lazim ditampilkan dan hampir menjadi klise ialah watak utama (lazimnya sang pengarang) pergi ke suatu destinasi atau lokasi tertentu, biasanya tempat peranginan atau sebuah rumah tua kebetulan muram dan menyeramkan bertujuan mencari idea penulisan. Tinggal di sana berapa hari. Di sini bermulalah kemunculan satu demi satu insiden misteri yang mohon dirungkaikan.

            Terdapat kelainan, mungkin pertama dalam arena pernovelan tanahair bila proses kreatif dalam menghasilkan sebuah novel diangkat sebagai subjek utama. Inilah yang ditemui seusai mengkhatami novel Remang Dari Kuala (RDK) oleh Zulkefle Dollah (Asasi. 2018), Aspek-aspek pengkaryaan bermula daripada cetusan dan garapan idea, pemilihan serta pembinaan watak dan perwatakan, latar peristiwa, rujukan-rujukan dan isu-isu lain dalam kraf ketukangan sebuah fiksi dihuraikan secara mendalam.

            RDK  ialah salah sebuah karya yang memenangi hadiah dalam Sayembara Penulisan Karya Kreatif , anjuran Angkatan Sasterawan Nasional Kedah (Asasi), 2017. Ia merupakan novel kedua dari Zulkefle Dollah yang sebelum ini muncul dengan karya sulungnya sebuah novel autobiogrfi, Sejarah Putih Batas Rindu (UUM Press, 2016). Seterusnya Anissa (Asasi, 2019), merupakan novel beliau yang ketiga.

Zolkefle Dollah

Text Box:            Remang Dari Kuala sebenarnya judul kepada sebuah novel yang sedang dalam perancangan dan bakal ditulis oleh watak utama, Che Morad Pora Hashim, seorang jurutera Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS). Che Morad, 50 tahun, tiba-tiba begitu teruja untuk menghasilkan karya kreatif berlatarkan sejarah Negeri Kedah.

Segalanya timbul kesan dari pembacaan buku yang dihadiahkan isterinya, Aisyah Osborn, iaitu The Blockade of Kedah In 1838, A Midshipman’s Exploits in Malayan Water oleh Sherard Osborn ( naskah asal: My Journal in Malayan Water or The Blockade of Quedah by Captain Sherard Osborn, Longman, 1857).

            Aishah Osborn atau nama asalnya Shirley Osborn, wanita Inggeris, lepasan School of Oriental and African Studies (SOAS), London, begitu mencintai budaya timur. Jiwa dan pendiriannya amat kontras dengan nenek moyangnya yang pernah menjajah negeri ini suatu ketika dulu. Berkenalan dan berkahwin dengan Che Morad Pora Hashim, ketika beliau menuntut dalam bidang kejuruteraan di sana. Hidup bahagia dan dikurniakan tiga orang anak.

            Pembaca jangan keliru, Aishah Osborn @ Shirley Osborn bukanlah anak kepada Sherard Osborn pengarang The Blockede of Kedah. Kebetulan saja nama bapanya sama namanya dengan pengarang tersebut yang telah meninggal 143 tahun dahulu (lahir: 1822, meninggal: 1875). Sedangkan novel Remang Dari Kuala berlatarkan era millennium, di mana ada disebut isu-isu semasa seperti 1MDB, Bersih 5, Donald Tump dan lain-lain.(saya tidak menjangkakan novel Remang Dari Kuala berkonsepkan aliran realism margis)

            Ketika 15000 tentera Sukhotai dengan kelengkapan perang termasuk 3000 ekor gajah menyerang dari darat dengan ganasnya, dari laut pula dibantu oleh bedilan meriam bertalu-talu dari armada laut British dari kapal induk HMS Hyacinth, maka ranaplah Kota Kuala Bahang sebagai benteng terakhir Kedah. Angkatan Tunku Muhammad Saad yang bertahan di dalam kota hanya tinggal 200 orang terus berjuang hingga titisan darah terakhir.”

Kota Kuala Bahang @ Kota Kuala Kedah

            Perlukisan penuh kejujuran tanpa berselindung oleh Sherard Osborn, seorang anggota armada laut British berpangkat kapten yang terlibat dalam pengkhianatan membantu tentera Dinasti Chankri menumpaskan pertahanan Kedah dalam perang 1838, menerusi bukunya The Blockade of Kedah, cukup mendera perasaan Che Morad. Berbagai bentuk penyeksaan oleh penjarah-penjarah Sukhotai ke atas rakyat Kedah dibayangkannya tidak ubah seperti yang ditimpakan pada umat Rohingya oleh penjenayah-penjenayah perang Mynmar. Semangat nasionalisme Che Morad bercerucupan menyemarak ketika membaca pernyataan Sherard Osborn, tentang kehebatan semangat pejuang-pejuang Kedah; “Like spaniels, the native of the whole sea-board of the Indian peninsula lick the hand the that chastises them. Not so the Orang Melayu and we the Englishmen should be the first to honors race who will not basely submit to abuse the tyranny”.

            Bagi Che Morad, untuk memadukan unsur-unsur sejarah, yang sarat dengan fakta bersama imaginari fiksi dalam sebuah cereka kreatif mengenai tumbangnya Kota Kuala Bahang iaitu sebuah kota terakhir bagi Kesultanan Kedah, bukanlah mudah. Beliau sedaya upaya berusaha untuk memantapkan pembinaan naratif fiksi yang bakal digarapinya kelak dengan perbagai cara, termasuk dengan menghadiri seminar sejarah, menemu-bual tokoh-tokoh yang berwibawa dalam sastera dan persejarahan, berdiskusi dengan kawan-kawan dan kenalan selain dengan isterinya sendiri, Aisyah Osborn, selaku rakan runding tetap.

            Aisyah Osborn yang berpengalaman dalam penulisan kreatif iaitu penterjemahan novel-novel barat ke bahasa Melayu, pernah meyarankan kepada suaminya, “ penulisan kreatif bukan kerja main-main. Ini kerja pemikiraan. Abang kena berfikir ayat demi ayat, perenggan demi perenggan  bab demi bab. Dalam wacana itu pula abang perlu fikir mengenai kekuatan bahasa, keberkesanan watak, kesesuaian latar dan jalinan peristiwa yang koheran!”

            Dalam satu seminar sejarah, khusus mengenai perjuangan wira-wira Kedah menentang penjajahan Siam dalam  Perang Musuh Bisik (1821-1842), Che Morad Pora Hashim begitu tertarik dengan penampilan seorang peserta seminar termuda, Nur Faedah Mohd Kamil, yang bangun dan dengan lantang mempersoalkan kenapa sejarah perjuangan rakyat Kedah yang begitu hebat seolah dipinggirkan dari jalur persejarahan nasional dan tidak dimasukkan dalam kurikulum yang dipelajari pelajar-pelajar sekolah. Sebagai contoh, katanya ketokohan pejuang-pejuang seperti Dato Maharaja Lela, Bahaman, Dol said, Abd.Rahman limbung, Mat Salleh atau Sharif Mashor ditonjolkan sebagai nasionalis bangsa; namun tiada siapa pun peduli dengan kehebatan wira-wira Kedah seperti Syed Zainal Abidin (Tengku Kudin), Tunku Mohammad Saad, Tok Moris (Syed Idris) dan lain-lain yang bangkit mempertaruhkan jiwa raga menentang penjajahan tentera Sukhothai yang menjajah hampir 88 tahun.

            Sebaik selesai seminar Che Morad merapati peserta seminar termuda tapi lantang menyuarakan pendapat dan pendirian itu. Dalam diam-diam beliau berhasrat mengheret masuk watak Nur Faedah, pelajar tahun dua dari Universiti Malaya itu ke dalam fiksi Remang Dari Kuala yang sedang berkembang dalam mindanya sebagai watak utamanya. Kebetulan pula Nur Faedah merupakan anak kelahiran Kuala Kedah,di mana bertempatnya lokasi tragis Kota Kuala Bahang,

            Kunjungan Che Morad ke Kota Kuala Bahang seterusnya, turut menjebaknya ke dalam situasi dan konfliks kekeluargaan Nur Faedah yang terperangkap dalam kemerlut sosial mutakhir yang mengharukan. Namun bagi Che Morad segala yang ditempuhi itu dapat dijadikan rempah rencah untuk dieksploit ke dalam novel yang sedang rancak berkembang dalam minda kreatifnya.

            Berjayakah Che Morad Pora Hashim memadukan semua fakta-fakta sejarah dan bahan-bahan terkumpul dalam sebuah wacana kreatif. Berhasilkah seorang jurutera JPS merealisasikan hasratnya menyiapkan penulisan novelnya dalam tempoh enam bulan seperti yang dirancangkan. Bersetujukah Nur Faedah yang perwatakan dan sisi kehidupan peribadinya mahu diseret masuk ke dalam kancah kehidupan sebuah fiksi. Semuanya terjawap dengan membaca RDK hingga halaman akhir.

            Yang nyata RDK tidak digarap secara santai berlandaskan inspirasi dan imaginasi pengarang semata-mata, tapi terhasil dari kajian, penyelidikan dan rujukan yang teliti daripada perbagai sumber, termasuk teori dan disiplin dalam penulisan dan pengkaryaan sastera.  Ini tidaklah menghairankan kerana pengarangnya,  Zulkefle Dollah, graduan lulusan Universiti Sains Malaysia ini, merupakan seorang guru yang terlibat lebih tiga dekad dalam pengajaran subjek Kesusasteraan Melayu peringkat SPM dan STPM. Selain daripada itu giat dalam penulisan makalah, kritikan sastera dan resensi buku sekitar era 1980an,1990an hingga kini, yang banyak tersiar dalam majalah Dewan Sastera. Dalam penulisan beliau pernah menggunakan nama pena sebagai M.I. Zulkif dan Zulfarda MD.

            Remang Dari Kuala wajar sekali menjadi bahan bacaan peminat-peminat sastera dan sejarah, terutama penulis-penulis muda yang berjinak-jinak dengan bidang penulisan dan ingin menekuni jalur dan laluan proses kreatif sebuah karya fiksi.

            (Peminat kesusasteraan yang berminat memilik novel Remang dari Kuala boleh berhubung terus dengan pengarangnya)

 

Rujukan:

 

1.      Remang Dari Kuala,  Zulkefle Dollah, Angkatan Sasterawan Nasional Kedah (Asasi),  2018

2.       Pengenalan Kritikan Sastera, M.K.Danziger & W.S.Johnson, DBP, 1991.

@@@@@

No comments:

  DUNIA BUKU 15 CITRA BUDAYA DAN ORANG TUA   DALAM KUMPULAN CERPEN SEKALI AIR BAH  Oleh  Sohaimi Abdul Aziz  * (Pusat Pengajian Ilmu Keman...