Friday, June 12, 2020

DUNIA BUKU 1


Saga, Utusan Publication,1976
     

SAGA YANG MASIH BERBARA

 

      PKP  menghadkan pergerakan luar. Banyak aktivti bertumpu kepada gerakerja dalaman.  Salah satu daripadanya sudah pastilah aktiviti membaca. Saya memanfaatkan peluang  ini untuk  kembali menelah beberapa buah buku yang ada dalam koleksi.  Semestinya setiap orang mempunyai  kreteria tertentu memilih buku untuk dibaca kembali. Ada membuat cabutan buku mengikut bidang yang diminati. Karya dari penulis kegemaran. Buku-buku yang  mendapat rewiews positif daripada pengkritik dan lain-lain. Saya cuba beralih kepada hasil karya yang teruji dan  mendapat pengiktirafan melalui sayembara dan anugerah tertentu. 

    Antara buku yang menarik perhatian saya ialah SAGA, novel garapan  Abdul Talib Mohd.Hassan, juga dikenali sebagai Al Taha.  Selain dari  menulis novel, beliau juga terkenal sebagai penulis skrip drama. Antara drama beliau popular sedikit masa lalu di kaca Tv ialah Anjang Aki. Al Taha ialah antara penulis yang sangat kreatif dan prolifik sekitar era 80an/90an.  
    Saya mengenali beliau ketika sama-sama beberapa kali menghadiri kursus penulisan skrip cereka tv (teleplay writing) anjuran RTM/IPTAR(Institut Penyiaran Tun Abdul Razak)  sekitar 1980an/1990an.  Keunikan beliau ialah sambil berbual-bual santai bersama teman-teman sekursus, jari-jarinya terus lincah menari di atas butang typewriter, mengetik manuskripnya.Tanpa apa-apa nota atau cacatan - semuanya  spontan diturunkan ke atas kertas putih. Pada hari akhir kursus tiga minggu, beliau sudah pun mengatur temu-janji dengan syarikat penerbitan  untuk menyerahkan manuskrip novelnya.

       Al Taha, seorang pendidiik berasal dari Teluk Anson Perak tetapi menetap di Batu Anam, Simpang Lui, Segamat, Johor. (sudah sekian lama kita tidak mendengar khabar berita mengenai penulis hebat ini, harap ada pihak-pihak tertentu (mungkin Persatuan Penulis Johor/ PPJ  atau Dewan Sastera) dapat menjejakinya.

       SAGA lahir dari Sayembara Novel GAPENA, 1976, di mana hadiahnya disumbangkan oleh Tun Datu Mustaffa, Ketua Menteri Sabah ketika itu. SAGA memenangi tempat pertama, tempat kedua ialah novel Bulan Merah Di Tiga Kuala, oleh Zahari Affandi, (tidak ingat karya yang memenangi tempat ketiga). Majlis penyampaian hadiah untuk pemenang-pemenang sayembara ini telah berlangsung di Balai Besar, Alor Setar, Kedah, sempena perayaan Hari Sastera (1976).

       Novel setebal 354 halaman ini diterbitkan kira-kira 43 tahun yang lalu (cetakan pertama 1976). Telah mengalami ulang-cetak lebih dari 10 kali. Saya tidak pasti ulang-bacaan saya kali ini, masuk kali ke berapa. Bagaimanapun bacaan terakhir mungkin  30 tahun yang lalu.

       Menurut penal penilai sayembara yang di ketuai oleh A.Wahab Ali, SAGA, telah mempamirkan kemampuan pengarangnya membawa pembaharuan kepada novel  Malaysia, samada dari segi tema, persoalan dan teknik persembahan. Ia memperlihatkan kebolehan pengarang melukiskan persoalan-persoalan wataknya dari sudut psikologi yang meyakinkan. Apa yang jelas, mungkin ini adalah satu-satunya  cubaan pertama dalam pernovelan Melayu, di mana lewat 22 bab novel ini, bab demi bab, dilukiskan secara bergilir-gilir  mengikut sudut pandangan (POV)  tiga watak utamanya, Rahmat, Hisyam dan Munirah.

       Intipati novel ini  mengisahkan hubungan unik tiga sahabat; Rahmat, Hisyam dan Munirah yang terlibat dalam perangkap cinta tigasegi.  Munirah asalnya seorang katholik,  Monique Magdalena D’Cruz, gadis kacukan Portugis-Baba Cina; bapanya doctor persendirian Dr.Anthony Johnson D’Cruz, keturunan Portugis  kelahiran Goa, India menetap di Melaka. Manakala ibunya Marie Koh D’Cruz, keturunan Baba Melaka.  Ketiga-tiganya berkenalan sejak zaman persekolahan, di Perak, berlanjutan sehingga ke university. Rahmat-Hisyam-Munirah,  saling mencintai. Namun Rahmat(oleh helah kelicikannya) akhirnya bejaya memperisterikan Munirah.


Abd.Talib Mohd Hassan (kanan) menerima hadiah dari
Tan Sri Abd.Samad Idris, sempena Hari Sastera, Alor Setar, Kedah (1976)

       Ketiga-tiga mereka meninggalkan kerjaya yang berpendapatan lumaian  di Bandar dan mengikut ajakan Rahmat pulang menetap di kampungnya, Batu Ragi, sebuah perkampungan di perdalaman yang hampir terputus dengan dunia luar kecuali melalui jalan sungai. Rahmat  brcita-cita besar mahu membawa masyarakat kampungnya keluar dari kongkongan  nilai tradisional yang membelenggu. Walaupun kehadiran mereka  banyak pembaharuan dari aspek prasarana seperti  pembinaan jalan darat menghubungkan kampong terpencil dengan dunia luar, bergotong-royong membina jambatan-jambatan, sekolah, masjid, menyatukan masyarakat melalui kegiatan berkoperasi, persatuan belia, penghapusan orang tengah, Berjaya mengubah persepsi negative masyarakat dan lain-lain  namun ke Ketiga-tiganya tetap berhadapan dengan perbagai halangan dan rintangan. Bukan saja  terpaksa bersemuka dengan fahaman orthodox golongan tua, juga generasi muda yang berperasaan hasad dan  dengki,  tidak ketinggalan dari gerombolan komunis yang terancam survival mereka oleh tindakan dan pembaharuan yang dibawa Rahmat bertiga.
       Beberapa kali nyawa mereka hampir terancam. Hisyam bersama sifat idealis-romantismnya pula, dengan sikap romeo & happy go lucky (yang dalam diam masih mencintai Munirah) terlibat pula dengan cinta tiga segi bersama 2 gadis (Masita, adik rahmat dan Salwa, sepupu Rahmat).  Unik dan anihnya watak-watak antagonis yang muncul bersilih ganti itu hampir semua mempunyai ikatan kekeluargaan (saga) dengan Rahmat. Dalam banyak keadaan jelas walaupun berhadapan dengan  beberapa kejadian sampai ke tahap mengancam keselamatan, Rahmat masih mahu menyelesaikannya sendiri tanpa  melapurkan kepada pihak berkuasa.

       Apakah kesudahannya perjuangan ketiga-tiga watak gigih ini. Berjayakah mereka  mengharungi halangan dan dugaan yang datang bertalu-talu. Bagaimana dengan cinta gelap Hisyam dengan tiga watak, Munirah-Masita-Salwa yang menakluki hatinya. Semuanya terjawap di helaian-helaian terakhir SAGA. Masih adakah di pasaran? Jika tidak carilah di rak-rak perpustakaan.

       Suatu yang menarik perhatian saya sejak mula menelaah novel ini ialah,  SAGA sangat kaya dengan elemen dan  nilai-nilai cinematic/ filmic . Saya melihat ia mempunyai ramuan-ramuan yang mencukupi untuk eksploit,  bangun sebagai sebuah filem cereka yang mempunyai nilai seni dan komersial sekali gus. Konflik fizikal dan kejiwaan, percintaan, romansa, muzik dan lagu, perkhianatan,  pertarungan (persilatan, tembak menembak, pembakaran), manipulasi alam semulajadi dan lain-lain aspek yang belum diterokai. Saya beranggapan ia setara dengan hasil garapan Uwie Hj Shaari lewat filem Hanyut, yang diadaptasi dari  novel  Almayer’s Foley karya Joseph Conrad itu.   Sayang sekali kerana novel sehebat ini, sekan tercicir dari pandangan pembikin-pembikin filem kita.


Jitra, 10 Jun 2020.


No comments:

  DUNIA BUKU 15 CITRA BUDAYA DAN ORANG TUA   DALAM KUMPULAN CERPEN SEKALI AIR BAH  Oleh  Sohaimi Abdul Aziz  * (Pusat Pengajian Ilmu Keman...