Monday, January 23, 2012

Nostalgia 2


BENDANG DAN KERBAU


         Biasanya bagi kami,  masyarakat tani di utara, perkataan sawah terlalu formal untuk   disebut berbanding dengan bendang.  Pekerjaan bersawah,biasanya diistilahkan sebagai buat bendang. Petani yang mengerjakan sawah dikelompokkan sebagai anak bendang. Seiring dengan itu timbullah frasa-frasa seperti; adatnya anak bendang selalu digelumangi selut dan sebagainya.   
Bendang sekangkang di banggul kami



         Bendang di banggul kami tidaklah terlalu luas. Rata-rata setiap keluarga memiliki kurang dari 10 relung. Begitupun masing-masing tetap punya beberapa petak bendang untuk dikerjakan. Kalau bukan milik sendiri tentulah disewa atau dipajak. Sekurang-kurangnya adalah beras untuk ditanak untuk beberapa bulan ke hadapan. Selebihnya barulah dijual bagi mendapatkan tukaran duit belanja.
Indah dipandang, kadangkala pokok telipuk ini
 menjadi masalah besar kepada taliair
           Sehingga awal tahun 1970-an (Rancangan Pengairan Muda), bendang kami ditanam setahun  sahaja. Tenaga dan kudrat Kerbau masih digunakan untuk menarik tenggala (bajak) dan sisir. Bila tiba musim mengerat(menuai) kudrat sang kerbau sekali lagi digunakan untuk mengheret anok yang sarat dengan guni-guni padi. Seekor kerbau jantan yang gagah mampu mebawa sehingga 4 guni jalur hijau (saiz paling besar). Tidak hairanlah bila setiap keluarga mempunyai beberapa ekor kerbau di dalam kandang. Bapa mempunyai seekor kerbau yang dipeliharanya sendiri untuk keperluan kerja-kerja di bendangnya.
Setinggi-tinggi terbang bangau,
 di belakang kerbau juga dia bertenggek
          Untuk membajak sawah, kerbau dilatih untuk memahami beberapa istilah khusus. Kerbau yang sudah terlatih akan memahami dan patuh apabila diarahkan. Istilah paling asas ialah chee! (jalan), sok! (kanan) cah! (kiri) paleng! (belok). Apabila tiba musim menenggala, riuh- rendah dan kadangkala bersahutan bahasa kerbau tersebut  sana-sini di banggul kami.
Paktani akan mengeluarkan bahasa
arahan tertentu yang dapat difahami dan dipatuhi
 oleh samg kerbau ketika meneggala bendang

Bapa juga mempunyai beberapa ekor kerbau  yang dipawahkan kepada orang. Dalam sistem pawah, seekor kerbau (betina) akan diserahkan kepada seorang untuk dipelihara. Sehinggalah kerbau itu bunting dan mendapat dua ekor anak; seekor menjadi milik yang memelihara dan seekor lagi untuk tuan punya.  Dia boleh terus memelihara induk kerbau itu seterusnya. Kalau mendapat anak , agihannya tetap sama, seekor untuknya , seekor untuk pemilik induk.  Kalau tidak mahu lagi meneruskannya, sang induk akan dikembalikan kepada pemunya. Atau atas persetujuan pemunya ia boleh diserahkan kepada pemawah baru.
Dulu selesai musim menuai kerbau lembu
akan dilepas bebas; sekarang tidak lagi.
          Bapa ada juga kerbau yang dipawahkannya. Biasanya, kalau ada induk kerbau yang melahirkan anak kecil, dapatlah kami merasai susu kerbau. Kadang-kadang dihantar oleh pemawah kerbau bapa. Kalau tidak  saya atau adik-adik akan ditugaskan oleh bapa pergi mengambilnya. Dengan sebuah cerek pagi-pagi lagi kami meredah embun untuk mengambil susu. Susu akan diperah sendiri oleh pemilaharanya. Bukan sebarangan orang boleh memerah. Silap-silap mendapat bahana penendang sang induk. Hanya orang yang biasa dan dikenalinya saja dibenarkan berbuat demikian. Sebelum susunya diperah, si anak kerbau dibenarkan menyusui dahulu. Sekejap, bila susu sang induk mulai mengalir laju, sang anak akan dipisahkan. Seketika kemudian susu yang putih melepak itu akan mulai mengalir sedikit demi sedikit ke dalam tukei  yang terbuat dari seruas buluh betung. Sang anak kerbau tidak dianiayai, baki untuknya tetap akan ditinggalkan. Selesai pemerahan, rezeki sang anak akan diserahkan kembali.
         Susu kerbau yang telah ditanak,memang lazat dipasangkan  bersama pulut kukus dengan sedikit gula. Dimakan bersama tapai pulut lagi sedap. Kalau ada lebihan boleh dibuat dadeh (kegemaran arwah bapa). Paling tidak campurkan dengan kopi o kaw-kaw.


No comments:

  DUNIA BUKU 15 CITRA BUDAYA DAN ORANG TUA   DALAM KUMPULAN CERPEN SEKALI AIR BAH  Oleh  Sohaimi Abdul Aziz  * (Pusat Pengajian Ilmu Keman...